Warsztaty strategiczne
Koncepcja warsztatów
Warsztaty strategiczne mają na celu wypracowanie strategii rozwoju firmy w kilku krokach. W warsztatach uczestniczy kadra zarządzająca firmy (od kilku do kilkudziesięciu osób), co od samego początku pozwala budować zaangażowanie i ułatwia później wdrażanie strategii. Cały cykl składa się z 4-6 kilkugodzinnych bloków najczęściej przedzielonych kilkudniowymi przerwami. W przerwach pomiędzy sesjami uczestnicy zbierają potrzebne informacje i wykonują analizy zgodnie z instrukcjami prowadzącego, mogą też doraźnie konsultować się z prowadzącym w przypadku wątpliwości. Wspólne sesje warsztatowe służą omówieniu analiz, krytycznemu myśleniu oraz wypracowaniu wniosków. Szczegółowy program warsztatów jest każdorazowo dostosowywany do sytuacji i potrzeb Klienta. Poza wypracowaniem strategii rozwoju warsztaty stanowią znakomitą okazję dla uczestników do rozwoju kompetencji z zakresu myślenia strategicznego.
Program warsztatów
Warsztat 1 – Wprowadzenie
- Cele, plan, organizacja warsztatów
- Dobra a zła strategia
- Przykłady porażek i piwotów
- Podstawy wywiadu i analizy
Warsztat 2 – Klienci i konkurenci
- Wielkość, wzrost, udziały w rynku
- Potrzeby klientów według segmentów
- Identyfikacja konkurentów
- Profilowanie i wyróżniki konkurentów
- Mapa grup strategicznych
Warsztat 3 – Otoczenie bliższe i dalsze
- 5 sił napędowych konkurencji
- Łańcuch wartości dodanej
- Analiza PESTEL
- Analiza alternatywnych scenariuszy
Warsztat 4 – Ukierunkowanie strategiczne
- Analiza SWOT
- Kluczowe czynniki sukcesu
- Wizja, misja, wartości
- Cele strategiczne
- Model biznesowy
Warsztat 5 – Identyfikacja działań strategicznych
- Macierz produktowa
- Macierz rozwojowa
- Metody ekspansji
- Lista działań strategicznych
- Priorytetyzacja działań
Warsztat 6 – Podsumowanie
- Strategia rozwoju firmy
- Wdrażanie strategii
- Zwinność strategiczna
- Wnioski końcowe i lessons learned