Warsztaty strategiczne

Koncepcja warsztatów

Warsztaty strategiczne mają na celu wypracowanie strategii rozwoju firmy w kilku krokach. W warsztatach uczestniczy kadra zarządzająca firmy (od kilku do kilkudziesięciu osób), co od samego początku pozwala budować zaangażowanie i ułatwia później wdrażanie strategii. Cały cykl składa się z 4-6 kilkugodzinnych bloków najczęściej przedzielonych kilkudniowymi przerwami. W przerwach pomiędzy sesjami uczestnicy zbierają potrzebne informacje i wykonują analizy zgodnie z instrukcjami prowadzącego, mogą też doraźnie konsultować się z prowadzącym w przypadku wątpliwości. Wspólne sesje warsztatowe służą omówieniu analiz, krytycznemu myśleniu oraz wypracowaniu wniosków. Szczegółowy program warsztatów jest każdorazowo dostosowywany do sytuacji i potrzeb Klienta. Poza wypracowaniem strategii rozwoju warsztaty stanowią znakomitą okazję dla uczestników do rozwoju kompetencji z zakresu myślenia strategicznego.

Program warsztatów

Warsztat 1 – Wprowadzenie

  • Cele, plan, organizacja warsztatów
  • Dobra a zła strategia
  • Przykłady porażek i piwotów
  • Podstawy wywiadu i analizy

Warsztat 2 – Klienci i konkurenci

  • Wielkość, wzrost, udziały w rynku
  • Potrzeby klientów według segmentów
  • Identyfikacja konkurentów
  • Profilowanie i wyróżniki konkurentów
  • Mapa grup strategicznych

Warsztat 3 – Otoczenie bliższe i dalsze

  • 5 sił napędowych konkurencji
  • Łańcuch wartości dodanej
  • Analiza PESTEL
  • Analiza alternatywnych scenariuszy

Warsztat 4 – Ukierunkowanie strategiczne

  • Analiza SWOT
  • Kluczowe czynniki sukcesu
  • Wizja, misja, wartości
  • Cele strategiczne
  • Model biznesowy

 Warsztat 5 – Identyfikacja działań strategicznych

  • Macierz produktowa
  • Macierz rozwojowa
  • Metody ekspansji
  • Lista działań strategicznych
  • Priorytetyzacja działań

 Warsztat 6 – Podsumowanie

  • Strategia rozwoju firmy
  • Wdrażanie strategii
  • Zwinność strategiczna
  • Wnioski końcowe i lessons learned